Vi ønsker at skabe en ramme for god mad og måltid – som inkluderer maden i pædagogikken og pædagogikken i maden. Det har vi bl.a. gjort ud fra deltagelse i projektet MadLiv og igennem at oprette et måltidsråd som består af pædagogisk personale, pædagogisk leder og den køkkenansvarlige. Dette samarbejde har resulteret i følgende principper, som sætter retningen for hvordan der skal arbejdes med mad og måltider i Krudthuset.
Alle børn bliver tilbudt en sund, og hovedsagelig økologisk, frokost hver dag. Den bliver tilberedt af vores køkkendame. For de børn de kommer før kl.8:00, bliver de tilbudt en let morgenmåltid.
Formålet med Krudthusets mad- og måltidspolitikken er, at:
- Beskrive de værdier, rammer og principper for hvordan Krudthuset arbejder med måltidet.
- Sætte rammen for at måltidet bliver et læringsrum.
Mål med måltidspolitikken:
- Det centrale element i alle måltider i Krudthuset er, at børn får sunde madvaner, der forebygger livsstilssygdomme igennem sund og varieret kost.
- Måltidet er en pædagogisk aktivitet ved at integrere mad og måltid i pædagogikken og omvendt.
- Børnene udvikler madmod.
Kerneingredienser i det gode måltid i Krudthuset:
- Sund og ernæringsrig mad
- Ro og god stemning hvor børnene støttes i at udvikle madmod
- Tydelige ansvarsområder som alle parter efterlever
- God tid til at tale om maden
Hvordan bliver der arbejdet med det i praksis:
Overordnet er måltidet en pædagogisk aktivitet, hvor alle seks læreplanstemaer indgår.
Fire gange årligt skal der være tema omkring mad – bliver en del af årsplanen i 2019, der kommer ét projekt i 2018.
Principper for det gode måltid - ansvarsfordeling
Tilpasses den virkelighed og børnegruppe, hvor måltidet foregår.
Køkkenmedarbejderne skal sikre, at:
- børnene bliver præsenteret for forskellige råvareral mad laves fra bunden
- årstidens grøntsager bliver brugt
- Krudthuset får guldmærke i økologiske spisevarer (90% øko)
- mad bliver lavet efter officielle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen
- maden indeholder de fem grundsmage
- det tydeligt fremgår hvad der bliver serveret og hvad tid
- sukkerpolitikken bliver overholdt.
Pædagogiske medarbejdere skal sikre, at:
- børnene får en god maddannelse.
- de kommer på besøg i køkkenet, fx når der skal afhentes madvogne.
- måltidet sker i trygge og hyggelige rammer.
- børnene bliver opfordret til at smage.
- de ved hvad der bliver serveret, så de kan præsentere og tale om maden med børnene.
- spisesituationen er hyggelig og at alle spiser det samme (spiser sammen med børn).
- de er positive rollemodeller og signalerer madglæde.
- de er opmærksomme på hvordan de agerer under måltidet – taler positivt om mad.
- de inviterer andre stuer/huset, når man har et madprojekt.
- der er genkendelige og faste rutiner som giver tryghed og forventningsglæde (sang/borddækning/lege m.m.)