Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mad og måltidspolitikken

Vi ønsker at skabe en ramme for god mad og måltid – som inkluderer maden i pædagogikken og pædagogikken i maden. Det har vi bl.a. gjort ud fra deltagelse i projektet MadLiv og igennem at oprette et måltidsråd som består af pædagogisk personale, pædagogisk leder og den køkkenansvarlige. Dette samarbejde har resulteret i følgende principper, som sætter retningen for hvordan der skal arbejdes med mad og måltider i Krudthuset.

Alle børn bliver tilbudt en sund, og hovedsagelig økologisk, frokost hver dag. Den bliver tilberedt af vores køkkendame. For de børn de kommer før kl.8:00, bliver de tilbudt en let morgenmåltid.  

Formålet med Krudthusets mad- og måltidspolitikken er, at:

  • Beskrive de værdier, rammer og principper for hvordan Krudthuset arbejder med måltidet.
  • Sætte rammen for at måltidet bliver et læringsrum.

Mål med måltidspolitikken:

  • Det centrale element i alle måltider i Krudthuset er, at børn får sunde madvaner, der forebygger livsstilssygdomme igennem sund og varieret kost.
  •  Måltidet er en pædagogisk aktivitet ved at integrere mad og måltid i pædagogikken og omvendt.
  • Børnene udvikler madmod.

Kerneingredienser i det gode måltid i Krudthuset:

  • Sund og ernæringsrig mad
  • Ro og god stemning hvor børnene støttes i at udvikle madmod
  • Tydelige ansvarsområder som alle parter efterlever
  • God tid til at tale om maden 

Hvordan bliver der arbejdet med det i praksis:

Overordnet er måltidet en pædagogisk aktivitet, hvor alle seks læreplanstemaer indgår.

Fire gange årligt skal der være tema omkring mad – bliver en del af årsplanen i 2019, der kommer ét projekt i 2018.

Principper for det gode måltid - ansvarsfordeling

Tilpasses den virkelighed og børnegruppe, hvor måltidet foregår.

Køkkenmedarbejderne skal sikre, at:

  • børnene bliver præsenteret for forskellige råvareral mad laves fra bunden
  • årstidens grøntsager bliver brugt
  • Krudthuset får guldmærke i økologiske spisevarer (90% øko)
  • mad bliver lavet efter officielle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen
  • maden indeholder de fem grundsmage
  • det tydeligt fremgår hvad der bliver serveret og hvad tid
  • sukkerpolitikken bliver overholdt.

Pædagogiske medarbejdere skal sikre, at:

  •  børnene får en god maddannelse.
  • de kommer på besøg i køkkenet, fx når der skal afhentes madvogne.
  • måltidet sker i trygge og hyggelige rammer.
  • børnene bliver opfordret til at smage.
  • de ved hvad der bliver serveret, så de kan præsentere og tale om maden med børnene.
  • spisesituationen er hyggelig og at alle spiser det samme (spiser sammen med børn).
  • de er positive rollemodeller og signalerer madglæde.
  • de er opmærksomme på hvordan de agerer under måltidet – taler positivt om mad.
  • de inviterer andre stuer/huset, når man har et madprojekt.
  • der er genkendelige og faste rutiner som giver tryghed og forventningsglæde (sang/borddækning/lege m.m.)