Kommunikative kompetencer
Børnene skal støttes i, at udvikle deres sprog således, at de er i stand til at forstå deres omverden, og formår at kommunikere og skabe kontakt til andre.
De skal udvikle et nuanceret ordforråd, og en forståelse af sproget og sprogets regler.
Vi skal ligeledes støtte og udvikle deres lyst og nysgerrighed i forhold til tegn, symboler, bogstaver og tal.
Vi skal skabe en bevidsthed hos børnene om, at der findes mange sprog: tegnsprog, billedsprog, kropssprog og de alle kan have betydning for vores samspil.
Vi møder børnene med forståelse og anerkendelse, lytter til dem, så de får lyst til at kommunikere. Vi sætter ord på hvad vi laver, og hvad de forskellige ting hedder, så børnenes begrebsverden styrkes og udvides.
Vi sørger for, at der er overensstemmelse mellem vores verbale sprog og kropssprog, så vi er tydelige voksne.
Vi synger, maler, læser, hører musik, og laver rim og remser med børnene; alt sammen nogetder styrker sproget, og præsenterer dem for forskellige kommunikationsmidler. I samlingen arbejder vi med børnenes sprog, samarbejdsevner og begrebsverden.
Vi tegner, maler og tilgodeser/udfordrer deres nysgerrighed for tegn, symboler, bogstaver og tal. I konfliktsituationer øver vi dem i at sætte ord på deres følelser, og hjælper dem til at bruge det verbale sprog i stedet for eksempelvis at slå eller bide.
I vuggestuen bruger vi SprogTrappen til at følge med i dit barns trivsel og udvikling
I Københavns Kommune har vi en målsætning om, at alle børns skal trives og opleve stærke fællesskaber, der kan give dem den bedste start på livet.
Til at støtte os i det arbejde bruger vi det sprogpædago-giske redskab SprogTrappen.
Når vi bruger SprogTrappen, kan vi følge med i dit barns og børnegruppens trivsel og udvikling. Vi brugerden viden vi opnår til at planlægge hverdagen, så den passer til dit barns behov og interesser.
I vedhæftet pjece kan du læse mere om, hvordan vi arbejder med SprogTrappen.