Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogiske principper

Selvom alle børn er forskellige, og derfor kræver forskellige pædagogiske metoder, er det ikke desto mindre vigtigt, at have generelle retningslinjer som guider alle medarbejdere. Principperne for det pædagogiske arbejde er med til at sætte de rammer, som sikrer, at alle børn får mest muligt ud af deres vugge- og børnehavetid. 

Udsnit fra klynge IBA´s principper for pædagogisk arbejde: 

  • Vi tilrettelægger det pædagogiske tilbud ud fra den aktuelle børnegruppe. Børnene tilbydes aktiviteter afpasset det enkelte barns aktuelle udviklingsniveau, så de udfordres passende, ligesom børnene får mest mulig medinflydelse på forhold der vedrører dem.

Se teksten herunder, for en fuld beskrivelse af klyngens principper. 

Principper for det pædagogiske arbejde i klynge IBA

Nedenstående principper beskriver retningen for, hvordan vi pædagogisk arbejder i klynge IBA, samt de intentioner vi har med arbejdet. I det pædagogiske arbejde i Klynge IBA …

  1. Agerer vi ud fra en bevidsthed om vores faglighed, opgave og ansvar, ligesom vi er rollemodeller for børnene i ord og handling
  2. Tilrettelægger vi det pædagogiske tilbud ud fra den aktuelle børnegruppe. Børnene tilbydes aktiviteter afpasset det enkelte barns aktuelle udviklingsniveau, så de udfordres passende, ligesom børnene får mest mulig medindflydelse på forhold, der vedrører dem
  3. Får børnene mulighed for at bruge og udvikle de ressourcer og kompetencer de har
  4. Bliver børnene set, hørt og forstået på deres intention samt støttet og vejledt i deres handlinger
  5. Sætter vi hurtigst muligt ind ved bekymring for et barn
  6. Skaber vi rammerne for udviklende sociale fællesskaber, hvor alle børn inkluderes
  7. Reflekterer ledere og medarbejdere over den pædagogiske praksis med henblik på udvikling
  8. Indgår vi professionelt og respektfuldt i samarbejdet med børn, forældre og kollegaer
  9. Er vi forpligtet til åbent og ærligt at gå i dialog med børnenes forældre om vores oplevelse og faglige vurdering af barnet og dets trivsel i enheden

Indledende drøftelse i forældrebestyrelsen d.25.5.2016 Drøftet i MED-udvalget og opnået enighed 31.8.2016 Godkendt i bestyrelsen 31.10.2016